fbpx

Persbericht

Belgische kmo’s doen forse inhaalbeweging op het vlak van contentmarketing

Ze volgen langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en de grote Belgische bedrijven

Merchtem, 15 mei 2019 – Zes op de tien Belgische kmo’s zijn actief op de sociale media en één op de vier middelgrote bedrijven heeft een blog. Daarmee volgen onze kmo’s langzaam maar zeker het voorbeeld van Nederland en van de grote Belgische bedrijven (+250 werknemers), waar contentmarketing — het inzetten van marketingcommunicatie waarbij interessante en relevante inhoud of informatie (‘content’) wordt gemaakt en verspreid — helemaal ingeburgerd is.

Grote bedrijven achterna

Uit cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie, blijkt dat in België:

  • 56% van de kleine bedrijven (+ 14% t.o.v. 2015) en 65% van de middelgrote bedrijven (+ 10%) actief zijn op de sociale media.
  • 14% van de kleine bedrijven (+ 3%) en 24% van de middelgrote bedrijven (+ 3%) hebben een blog op hun website of op een ander medium.

De kmo’s (tot 250 werknemers) gaan zo de grote bedrijven achterna. Daar is contentmarketing al helemaal ingeburgerd: maar liefst 88% van de grote bedrijven is actief op de sociale media en 52% heeft een blog of microblog.

Gat dichten met Nederland

“Veel kmo’s communiceren nog té salesgericht, waardoor ze enkel in beeld komen bij de kleine groep prospects die in de laatste fase van het beslissingsproces zit. Contentmarketing is dé manier om meer én vooral ook de beste potentiële klanten aan te trekken. Kmo’s kunnen zo opvallen bij de juiste potentiële klanten in elke fase van de customer journey”, vertelt Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers, een social media- en online contentmarketingbureau dat 100% gespecialiseerd is in kmo’s.

Niet alleen bij de grote Belgische bedrijven, maar ook bij de Nederlandse kmo’s is contentmarketing al helemaal ingeburgerd. 78% van de Nederlandse middelgrote bedrijven is actief op sociale media en 40% heeft een blog. Dat is respectievelijk 20 en 70 procentpunten hoger dan in België (onderzoek Eurostat).

Budgettair interessant

Maarten Rottiers: Ik ben intussen al 10 jaar actief als contentmarketeer en -strateeg voor kmo’s. De laatste twee jaar merken we bij kmo’s een enorme boost in de vraag naar het opzetten van contentmarketingtechnieken zoals sociale mediastrategieën, online video’s, blogs, white papers, e-mail automation en gerichte online advertising. Het is de beste marketingtechniek om online op te vallen en zo de gewenste commerciële en communicatiedoelen te bereiken. Elke doelgroep is online zeer gericht bereikbaar. Voor kmo’s is het vandaag de dag extra interessant om te investeren in contentmarketing omdat zo ook bekendheid gegenereerd kan worden zonder de megabudgetten van tv- of radioreclame, krantenadvertenties of printmagazines. Met een budget vanaf 7.500,- euro kunnen kmo’s al bij Content Makers terecht voor een professionele contentmarketing- en sociale mediastrategie, zowel het opmaken als de uitvoering ervan (contentcreatie, adverteren, meten …).”

Gratis voor bedrijven

Meer weten over contentmarketing en sociale media voor kmo’s?
Download hier de ‘28 handvaten voor je strategische contentaanpak’.

Voor meer info en interviewaanvragen kan je contact opnemen met:

Stéphanie Baptist | +32 (0)473 32 39 09 | stephanie@content-makers.be
Kerkstraat 1 | 1785 Merchtem | België
www.content-makers.be

Over Content Makers bvba:

Content Makers ondersteunt kmo’s op het vlak van online marketing en sociale mediastrategie, contentplanning, contentcreatie (van video’s, blogs, sociale mediaposts, e-books, white papers tot e-nieuwsbrieven en e-mail automation) en adverteren op sociale media. Daarvoor hebben ze een creatief team knappe koppen met meer dan 10 jaar ervaring: content strategen, copywriters, videocrew, graphic designers, sociale mediaspecialisten, enz.

Content Makers werkt vanuit zijn kantoren in Merchtem en is actief in heel Vlaanderen.

Sinds begin 2019 heeft Content Makers ook nieuwe, sterke aandeelhouders aan boord. Propaganda nv, het grootste onafhankelijke contentmarketingagency in België dat werkt voor grote en internationale bedrijven zoals Delhaize, KBC Bank, Proximus, Toyota, Kluwer, Carrefour enz., ondersteunt de ambitie om Content Makers verder uit te bouwen tot het strafste en grootste contentmarketingbureau voor kmo’s in België.

Over het Eurostat-onderzoek:

Er werden 159.000 bedrijven ondervraagd in de EU-28, zowel kleine ondernemingen (10-49 werknemers), middelgrote (50-249 werknemers) als grote (meer dan 250 werknemers).
Meer details over het onderzoek.