fbpx

“Content marketing” is een hype. Maar wat is de content marketing definitie juist?

Switch van storende reclame naar content marketing

Veel bedrijven zijn volop de switch aan het maken van traditionele (storende) reclame naar content marketing. Wij van Content Makers begeleiden onze klanten al sinds 2008 met het opzetten en uitbouwen van content marketing.

Relatie opbouwen met doelgroep

Omdat consumenten tegenwoordig graag eerst veel kennis willen hebben voor ze iets kopen, wordt er voornamelijk informatie gegeven aan de klant, in plaats van het doen van verkooppraatjes. Op deze manier probeer je als bedrijf het vertrouwen van de consumenten te winnen om vervolgens hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Dankzij content marketing wordt er met de consument een band, een relatie gecreëerd.

Content marketing definitie

Op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct je product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de definitie van content marketing.

Content marketing gaat over het brengen van hoogwaardige informatie naar consumenten in plaats van “laagwaardige” advertenties en reclame. Het gaat over luisteren naar je prospects en klanten, en het geven van echte antwoorden op hun vragen. Dat is in essentie de content marketing definitie.

Het is dus eigenlijk de kunst om de consumenten bij jou te laten kopen, zonder dat daartoe wordt aangedrongen. Deze vorm van marketing is dus iets anders dan de pure, klassieke reclame.

Je biedt als organisatie waardevolle informatie waarmee je je doelgroep inspireert, helpt betere keuzes te maken of meer uit je product of dienst te halen.

Met content marketing leg je de basis van een conversatie met je doelgroep, en die relatie wordt op een natuurlijke wijze opgebouwd. Klanten kopen tegenwoordig pas producten wanneer ze er een goede kennis van hebben. Een goede content marketing strategie maakt het mogelijk om deze klanten binnen te halen.

Consumenten hechten meer en meer waarde aan de (online) mening van een ander, en ze verwachten dus ook van bedrijven en organisaties relevante informatie, openheid en oplossingen. Ze delen de content van en hun ervaringen met die bedrijven weer met anderen. Er bestaat niet één content marketing definitie. Het is eerder een filosofie om je marketing en communicatie met klanten en prospects vorm te geven.

Doel is verkopen

De strategische gedachte achter content marketing is dat wanneer je dit consistent en consequent doet, men jou gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Je wekt vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En daar word je als bedrijf voor beloond met merkvoorkeur, –trouw en mond-tot-mondreclame.

Het uiteindelijke doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en ze aan je te binden. Ofwel: om van een prospect een klant te maken, en van een klant een ambassadeur.

De inspanningen zijn erop gericht om de prospect te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.
Het is en blijft marketing: het gaat niet alleen maar om het geven, het uiteindelijke doel van content marketing is om de klant tot een winstgevende actie te motiveren. De kassa moet wel blijven rinkelen.

Lees een interessant artikel over content marketing, en hoe het werkt.

Hoe meer klanten binnenhalen via content marketing

content marketing definitie contentmakers maarten rottiers

Niet enkel online

Het verspreiden en delen van hoogwaardige informatie zorgt ervoor dat je online gevonden worden via zoekmachines, websites en sociale media. Dit komt omdat je content maakt over de vragen en problemen van je doelgroep. En die vragen en problemen, tikken ze in op Google, zo komen ze op jouw bedrijfswebsite terecht.

Ook offline media, persoonlijke communicatie, workshops en events kunnen worden ingezet in de content marketingstrategie.

Wat is content marketing NIET?

De content marketingfilosofie is gebaseerd op 5 grondbeginselen:

1. Het gaat niet over jou. Het gaat over de klant.
2. Het is niet one-size-fits-all. Het is maatwerk.
3. Het is geen reclame. Het is redactioneel.
4. Gelieve niet te storen. De klant komt naar jou toe.
5. Het is niet voor even, het is geen one shot campagne. Het is voor altijd.

Op de vaksites Bloovi en Frankwatching kan je meer lezen over content marketing.