Veel bedrijven maken volop de switch van traditionele reclame naar contentmarketing. Maar wat is het precies, en waarin verschilt het van ‘traditionele’ marketing?

Vertrouwen waar je aan bouwt

Iedereen weet tegenwoordig graag waar hij of zij aan toe is, voor er wordt beslist om een product te kopen of een dienst in te schakelen. Het hoeft dan ook geen betoog dat jouw doelgroep meer heeft aan degelijke informatie dan aan gladde verkooppraatjes. En als je hen die informatie aanreikt, wordt dat op prijs gesteld. Het creëert vertrouwen, want je helpt je klanten om een gefundeerde keuze te maken. Zo bouw je via contentmarketing een positieve band op met je doelgroep.

Contentmarketing: de essentie

Op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand reiken zonder direct je product of dienst aan te prijzen: dat is waar het bij contentmarketing om gaat.

Je brengt hoogwaardige informatie naar de mensen die je wil bereiken, en geen oppervlakkige advertenties en reclame. Dat betekent dat je ook luistert naar je doelgroep, en echte antwoorden formuleert op vragen waar zij mee kampen. Dat is de essentie van contentmarketing.

Het is dus de kunst om mensen te bewegen tot een aankoop van jouw producten of gebruik van jouw diensten, zonder dat je daartoe aandringt. En dat doen ze omdat je hen informeert, overtuigt en inspireert. Mijlenver weg van de klassieke reclame, dus.

Door in dialoog te treden met de mensen die jij wil bereiken, bouw je op een natuurlijke wijze een relatie op. Mensen zoeken online naar informatie en advies. Ze verwachten dat bedrijven en organisaties toegankelijk zijn en oplossingen aanreiken. En als ze die vinden, delen ze de content ook met anderen.

Contentmarketing is dus eigenlijk een filosofie waarop je je baseert om je marketing en communicatie met klanten en prospects op een waardevolle manier vorm te geven.

Een win-win situatie

De strategie achter contentmarketing is bouwen aan je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Je wekt vertrouwen en sympathie, en verwerft autoriteit binnen je sector. En daar word je als bedrijf of organisatie voor beloond. Je bekendheid stijgt, en mensen geven voorkeur aan jouw merk, bevelen je aan en maken vaker gebruik van je producten en diensten. Zo maak je van een prospect een klant, en van een klant een ambassadeur. En zo stijgt ook jouw omzet.

Lees een interessant artikel over content marketing, en hoe het werkt.

Hoe bereik je jouw doelgroep via contentmarketing?

content marketing definitie contentmakers maarten rottiers

Online en offline informeren

Het verspreiden en delen van hoogwaardige informatie zorgt ervoor dat je online wordt gevonden via zoekmachines, websites en sociale media. Dat komt omdat je doelbewust informatie publiceert over de vragen en problemen van jouw doelgroep. Die vragen en problemen tikken ze in op Google, en zo komen ze op jouw website terecht.

Ook offline media, persoonlijke communicatie, workshops en events kunnen worden ingezet in de contentmarketing-strategie.

Wat is contentmarketing NIET?

De contentmarketing-filosofie is gebaseerd op 5 grondbeginselen:

1. Het gaat niet over jou. Het gaat over jouw doelgroep.
2. Het is niet one-size-fits-all. Het is maatwerk.
3. Het is geen reclame. Het is redactioneel.
4. Het is niet storend. De klant komt naar jou toe.
5. Het is niet voor even, geen one shot-campagne. Het is voor altijd.

Op de vaksites Bloovi en Frankwatching kan je meer lezen over content marketing.