Verrassend: zo snel nieuwe B2B leads

Facebook is enkel nuttig voor B2C marketing”, horen we vaak. Maar dit is een hardnekkig misverstand.

Er zijn intussen op Facebook voor B2B marketing veel nieuwe mogelijkheden. Het is momenteel de snelste manier voor kmo’s met bedrijven als doelgroep om gekwalificeerde, warme leads binnen te halen. We sommen hier kort onze B2B ervaringen over Facebook van het afgelopen jaar op.

Te veel foute leads is een groot probleem

Bij B2B online communicatie denkt men meteen aan LinkedIn, Google Adwords en e-mailmarketing. Facebook wordt vaak vergeten of niet geschikt bevonden. Nochtans heeft Facebook voor B2B grote stappen gezet, met onder meer het mega effect van video’s en straffe advertentiemogelijkheden. Facebook is een blijver de komende jaren in de marketing mix van bedrijven. Dat merkte ook ‘De Tijd’ op (zie verder in dit artikel).

Dankzij de juiste online marketingmix kan je heel wat prospectie- en marketingwerk automatiseren. Een verkoop in een face-to-facegesprek wordt veel sneller gesloten dankzij online marketing: je potentiële klant is al warm gemaakt.

Facebook: een blijver in de marketing mix, of niet?

Facebook evolueert naar een portaal tot het internet, zoals Google nu al is. Veel mensen gebruiken Facebook als start voor het surfen op het internet. Mensen surfen dagelijks naar Facebook en via Facebook posts naar websitepagina’s van bedrijven. Facebook wil mensen zoveel en zo lang mogelijk op Facebook houden en gaat zo de concurrentie aan met Google. Facebook is een blijver de komende jaren in de marketing mix van bedrijven. Het verdienmodel van Facebook is gebaseerd op de advertenties die het verkoopt aan bedrijven. Het zal er dus alles aan doen om interessant te blijven voor de bedrijven én de meer dan 6 miljoen Belgen die Facebook gebruiken. Door de dominante positie en de enorme cashvoorraad zal Facebook er de komende jaren in slagen om een belangrijk marketingkanaal te blijven.

De Tijd is ook deze mening toegedaan (De Tijd 16 aug 2017): “Facebook begint meer te lijken op de Chinese berichtenapp Wechat. Die app domineert de Chinese markt en wordt gebruikt voor alles, gaande van berichten, over het oproepen van een taxi, tot het kopen van vastgoed. Het heeft miljoenen accounts van merken, beroemdheden en zelfs ziekenhuizen, die mobiele betalingen via de app kunnen ontvangen. Mogelijk heeft Facebook zijn mosterd gehaald bij zijn Chinese tegenhanger om zijn gebruikers stilaan voor alles aan zijn app te binden.”

6 redenen waarom Facebook onmisbaar is voor B2B marketing

1. Leads via Facebook zijn 80% klaar om klant te worden

Via Facebook maak je leads voor 80% klaar om klant te worden. Die lead neemt dan zelf contact op met jullie bedrijf en in het verkoopsgesprek sluiten jullie dan de deal. Resultaat: een continue stroom van nieuwe klanten en grote tijdswinst op het vlak van prospectie.

Facebook heeft een grote voorsprong genomen op andere sociale media op het vlak van zogenaamde remarketing. Je kan op Facebook zorgen dat je doelgroep die in het verleden interesse heeft getoond (bv. via een sitebezoek, opt-in op je nieuwsbrief of een eerdere aankoop) automatisch je Facebook posts of advertenties te zien krijgt. Kortom, remarketing is gericht communiceren met grotere kans op conversie.

Facebook is momenteel dé manier om een zeer specifieke doelgroep te bereiken. Wij kunnen er door een aantal technieken voor zorgen dat mensen die al eens contact gehad hebben met je bedrijf, bestaande klanten en je doelgroep die je bedrijf niet kent de posts van je bedrijf ook te zien krijgen in hun Facebook nieuwsoverzicht, ook al volgen ze je Facebook pagina NIET. We kunnen daar ver in gaan voor onze klanten. Zo zorgen we ervoor dat personen die bv je site bezochten, de dag erna al je posts te zien krijgen op Facebook. Waardoor deze potentiële klanten sneller zullen aankopen.

Er zijn 5 tot 7 contactmomenten nodig vooraleer een contact een klant wordt. Voor een B2B doelgroep geldt dit zeker, aangezien het meestal over aanzienlijke verkoopprijzen gaat en het proces van oriënteren tot aankoop een hele tijd kan duren. Het is cruciaal leads stap voor stap warmer te maken voor een aankoop bij jouw bedrijf.

Zonder de remarketing-techniek ben je iemand die bv. je site heeft bezocht, maar geen contact heeft opgenomen of aankoop heeft gedaan, kwijt als potentiële klant. Terwijl dit een warme lead is die zich aan het oriënteren is en binnen een paar weken of maanden tot aankoop zal overgaan. Als die lead na zijn websitebezoek niks meer van jouw bedrijf online ziet verschijnen of niet meer in contact komt met je bedrijf, ben je hem kwijt en zal hij aankopen bij je concurrent.

2. Jullie websiteverkeer boosten via Facebook

Bij een B2B aankoop gaat het meestal over een aanzienlijke investering. Dan wil een potentiële klant eerst te weten komen of je bedrijf de gewenste kwaliteiten in huis heeft. Daarvoor is Facebook en een blog op je website een handig instrument. Je vertelt er over klanten cases, de nieuwe trends in je vak, je geeft de mensen een blik achter de schermen, … Door de personen achter het bedrijf te tonen, laat je dan weer de menselijke kant van het bedrijf zien.

Hoe krijg je veel bezoekers naar je site en blog? Via Facebook haal je een groter doorklikpercentage naar je site dan met LinkedIn en e-nieuwsbrieven.

Facebook evolueert naar een portaal tot het internet, zoals Google nu al is. Veel mensen gebruiken Facebook als start voor het surfen op het internet. Mensen surfen dagelijks naar Facebook en via Facebook posts naar websitepagina’s van bedrijven.

Facebook staat als marketingtool voor bedrijven veel verder dan de andere online kanalen en is dit nog volop aan het uitbouwen.

Dit gebeurt op Facebook een stuk organisch (gratis), bv. via een deel van de fans van jullie Facebook-pagina. En betalend: wij maken voor onze klanten altijd Facebook ads om hun blogartikels en acties te doen verschijnen bij hun doelgroep. Voor Content Makers hebben we bijvoorbeeld door slechts 34 euro advertentiegeld te betalen aan Facebook gezorgd voor 332 extra websitebezoekers.

3. Prospects verzamelen via Facebook

De doelgroep van elke KMO zit op Facebook, ook als jullie klanten bedrijven zijn. De beslissers achter deze bedrijven zijn ook maar gewoon mensen, en die surfen op Facebook.

Er zitten meer dan 6 miljoen Belgen op Facebook, geen enkel sociaal mediakanaal komt hier in de buurt. Uiteraard is de communicatiestijl als B2B organisatie anders dan bij B2C, maar het komt neer op hetzelfde: je expertise tonen aan je doelgroep door relevante en inspirerende info te verspreiden.

Via Facebook kan je makkelijk nieuwe prospects aantrekken. Een e-nieuwsbrief is bijvoorbeeld een goede laagdrempelige tussenstap om bedrijven te overtuigen om klant te worden. Facebook campagnes om nieuwe e-nieuwsbrief abonnees te verzamelen, werken zeer goed. Je kan makkelijk de campagne laten verschijnen bij de juiste mensen uit je B2B doelgroep. Met Content Makers hebben we zo op 14 dagen 120 extra B2B mailadressen voor onze nieuwsbrief verzameld.

4. De juiste klanten aantrekken

Veel meer dan bv. LinkedIn, kan je je via Facebook ads richten op je ideale B2B doelgroep. De kost per conversie ligt op Facebook ook lager. (Facebook klopt op dit vlak ook Google Adwords, leren onze ervaringen)

Op Facebook heb je duidelijke inzichten over je targetgroup. Je kan je via allerlei criteria richten op de juiste mensen. Je ontdekt er welke groep meer aandacht heeft voor een bepaald soort post. Maar ook is het mogelijk om na te gaan welke posts er effectief voor de gewenste conversie hebben gezorgd. Want daar komt het uiteindelijk op neer.

Natuurlijk surft niemand op Facebook om iets aan te kopen. Maar indien ze tijdens het surfen op posts stoten die relevant zijn voor hun bedrijf, is de kans op conversie veel groter dan via andere online kanalen. En dat volledige conversieproces is te volgen via de Facebook statistieken.

 

5. Nieuw leads zonder menselijke tussenkomst

Dat we via Facebook kunnen zorgen dat potentiële klanten die met je bedrijf contact opnemen 80% klaar zijn om klant te worden, vertelden we eerder al in dit artikel. Een bijkomend voordeel is dat al die stappen in het warmer maken van prospects automatisch gebeuren. Door Facebook in te zetten, kan je een online marketing mix creëren die automatisch contactopnames oplevert, zonder menselijke tussenkomst. Dit spaart enorm veel tijd uit voor jou en je team ten opzichte van de klassieke manieren van prospecteren.

6. Goesting creëren om klant te worden

Een B2B klant wil, vooraleer aan te kopen, het bedrijf waarmee ze zaken gaan doen zo goed mogelijk kennen. En laat Facebook daar nu een ideale marketingtool voor zijn. Geen betere manier om je ongemerkt te laten screenen door potentiële klanten.

Wie zijn de gezichten achter je bedrijf, wat is jullie stijl en bedrijfssfeer? Allemaal factoren die een mogelijke klant “goesting” kunnen geven om met jouw bedrijf in zee te gaan. Natuurlijk zorg je er dan voor dat je Facebook-pagina vlekkeloos is opgesteld en dat de posts mooi gebalanceerd en toegespitst zijn op je doelgroep.

En wat met LinkedIn en e-mailmarketing?

Met deze oplijsting van voordelen van Facebook willen we natuurlijk niet beweren dat we andere online kanalen, zoals LinkedIn en e-mailmarketing, moeten afschrijven. Maar het is een oproep om de mogelijkheden van Facebook voor B2B marketing niet te onderschatten, en deze zullen alleen maar groeien. We adviseren om in te zetten op de juiste mix van sociale media, ook voor jullie B2B marketing. (Wat de juiste mix is, hangt af van veel factoren. Dit bepalen wij voor onze klanten na een grondige analyse en gieten we in één online marketingstrategie.)