De reclamewereld is in volle verandering – getuige daarvan ook wij als content marketeers. Vandaag helpen influencers zowel bedrijven als professionele organisaties om hun bekendheid te vergroten en (campagne)doelen te bereiken. Hoe pak je het aan en what’s in it for you? Wij zetten enkele tips op een rijtje.

De sterkte van influencers? Op een organische manier een band scheppen tussen een merk en de doelgroep of de beoogde volgers. Maar voor een succesvolle samenwerking met een influencer, moet je wel enkele belangrijke zaken kunnen afvinken.

1. Een sterke strategie

Influencers kunnen een boost geven aan jouw communicatie, maar enkel als deel van een sterke communicatiestrategie. 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Op welk mediaplatform zit jouw doelgroep het meest en kan je hen daar via influencers bereiken?
  • Zoek je een influencer voor het versterken van een campagne, of wil je een samenwerking op de lange termijn? 
  • Hoe integreer je de influencer in het geheel? Het verhaal van de influencer en de content die je publiceert op andere kanalen moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
  • Welk budget kan je aan dit soort marketing besteden?

Met deze antwoorden kan je verder aan de slag.

2. Een duidelijke deal

Reality check: concrete doelstellingen zijn superbelangrijk. Wat verwacht je precies van influencer marketing? Maak je doelstelling meetbaar. De resultaten in verband met websitebezoek en verkoop moet je duidelijk kunnen linken aan de influencer. Die afspraken giet je in een heldere overeenkomst.

Geef ‘jouw’ influencer creatieve vrijheid, want zij weten wat werkt bij hun volgers en wat niet. 

En zoals bij alles is geduld een schone zaak. Influencer marketing werpt vruchten af op de lange termijn en enkel na herhaling gaan mensen over tot actie. Blijf dus evalueren en bijsturen.

3. De kracht van geloofwaardigheid

Producten kopen of een engagement aangaan op aanraden van iemand die je kent: dát is de basis van influencer marketing. Het kiezen van de juiste influencer is dus cruciaal, want als jouw doelgroep er geen band mee voelt, dan volgt ook die felbegeerde ‘klik’ naar jouw bedrijf of organisatie niet.

Geloofwaardigheid is key. Kies daarom iemand die écht enthousiast is over jouw producten of organisatie. Wie werkt met een influencer, werft een nieuwe medewerker aan. Bouw dus een persoonlijke samenwerking op, zorg ervoor dat ze jouw bedrijf goed leren kennen en behandel hem of haar als lid van het team.

4. Kosten en baten: maak de balans

Het prijskaartje? Dat hangt af van het aantal volgers, het type product en het aantal posts. Werken met verschillende micro-influencers (met een lager aantal volgers) is soms goedkoper en efficiënter dan werken met 1 dure, gekende influencer. Wie bereikt jouw doelgroep(en) het best?

Een doordachte aanpak maakt van influencer marketing een slimme investering en spaart andere kosten uit. Zo kan een influencer die blogt over voedingsmiddelen recepten en foto’s terugspelen naar de fabrikant, die daarmee de kosten van een copywriter en fotograaf uitspaart. Of kan je via je influencer een promotie verspreiden en zo besparen op traditionele promokanalen. 

Bepaal vooraf je budget en wees niet al te karig. Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijskaartje.

5. Continuïteit: meten is weten

Last but not least: werk gestructureerd. Volg een publicatiekalender en meet de resultaten, zodat je tijdig kan bijsturen. Een portie Google Analytics is daarbij zeker niet misplaatst, want likes en reacties zeggen weinig over jouw doelstellingen. Uiteindelijk zorgt een sterke influencer voor meer leads, meer verkoop of meer steun voor jouw organisatie.

Succes!

Lees ook: Hoe word je influencer?