fbpx

Meer klanten in je winkel via sociale media. 3 tips

Sociale media en online marketing allemaal goed en gezellig… Maar hoe krijg je hiermee meer klanten in je winkel of kantoor?

Dit is een vraag die wij vaak krijgen en daarom geven we 3 praktische tips waarmee jij meteen aan de slag kan!

Deze tips zijn toepasbaar voor alle bedrijven die fysiek contact hebben met hun klanten.

1. Adverteer op Facebook

Facebook is een uitstekende manier om je winkel of kantoor in de kijker te zetten. Je hebt misschien al een Facebookpagina met je onderneming en je post daar regelmatig wat foto’s & video’s op. Na enkele maanden heb je al snel een 300-tal volgers op je pagina. Jammer genoeg blijft het daar vaak bij terwijl er nog zoveel meer inzit. Wat jij wil, zijn immers nieuwe klanten in je winkel.

Hoe kan je nu die nieuwe klanten gaan bereiken?

Neem bijvoorbeeld onderstaande kledingwinkel. Ze hadden graag mensen uit naburige gemeenten aangetrokken die de winkel nog niet kenden. Hoe hebben we deze mensen kunnen bereiken?

Via een advertentie op Facebook die specifiek op hun doelgroep gericht was. In dit geval waren het dames die in bepaalde gemeentes wonen en die interesse hadden in shoppen, kleding,… We zorgen dat enkel die vrouwen de advertentie te zien krijgen in hun Facebook-nieuwsoverzicht.

(Opmerking: gebruik de blauwe knop “Bericht promoten” NIET. Facebook zet het bij elke post en je kan zo heel snel je berichten promoten. Dit werkt jammer genoeg slecht doordat je je doelgroep en doelstelling van de campagne niet nauwgezet kan bepalen.  Zo kan je veel geld kwijt zijn, zonder commercieel resultaat).

Wat was het resultaat?

Met een beperkt advertentiebudget hebben we heel wat mensen kunnen bereiken op Facebook en is er in de offline winkel meer verkocht van het merk dat we hebben gepromoot.

2. Gooi die nieuwsbrief weg op je website

Staat er op je website ergens “Schrijf in op onze nieuwsbrief”?

Hoeveel mensen schrijven zich daar echt op in? Amper iemand waarschijnlijk.

Hoe kan je er nu wel voor zorgen dat iemand zich inschrijft via je website?

Noem het niet gewoon ‘nieuwsbrief’ maar zorg voor iets dat de mensen ECHT aanspreekt en helpt.

Bijvoorbeeld:

  • Voor een bedrijf dat software ontwikkelt, een klant van ons, maakten we deze test: ‘Kan IT ook voor uw bedrijf geld opbrengen? Doe de test!’
  • Voor een boekhoudkantoor: “Download ons gratis e-book: 10 tips voor de startende zelfstandige”.
  • Voor een tuinarchitect: “Zo heb je geen last van onkruid. Download de gratis tips.”

Het grootste deel van je websitebezoekers neemt geen contact op met je bedrijf, de drempel is hiervoor te groot. Maar vergis je niet! Ze hebben wel degelijk interesse in je bedrijf. Alleen willen ze nu nog niet kopen. Ze zijn nog niet helemaal overtuigd. Ze willen meer weten over je bedrijf, over je producten/diensten, … Ze zijn nog aan het rondkijken en gaan pas binnen een paar weken effectief aankopen. Ze zijn wél bereid hun e-mailadres achter te laten op je site om nuttige info te ontvangen. Wat ze wel willen, is meer info zonder je bedrijf zelf te bellen of te mailen. Ze blijven nog even onder de radar als potentiële koper. Ze willen nog geen offerte, maar willen wél graag meer weten.

De oplossing: geef hen de kans op je site hun mailadres achter te laten in ruil voor gratis tips. Zo kunnen ze zich stap per stap verder oriënteren, en als ze écht interesse hebben, zullen ze je bedrijf later contacteren. Als mensen dit niet kunnen terugvinden op je site, ben je alle potentiële klanten kwijt die je bedrijf niet direct mailen of bellen. Maar hoe brengt een e-mailadres nu meer geïnteresseerden naar je zaak of winkel? Dit ontdek je in de volgende tip.

3. Verzamel e-mailadressen en verstuur e-nieuwsbrieven

Eens je e-mailadressen van potentiële klanten hebt verzameld, kan je e-nieuwsbrieven beginnen sturen.

Enkele voorbeelden

  • Heb je een restaurant? Dan kan je het menu van de maand doorsturen.
  • Baat je een wellness uit en heb je nog een paar plaatsjes vrij volgende week? Stuur gewoon een mailtje naar je e-mailbestand en je bent zeker dat dit je nieuwe klanten zal opleveren.
  • Run je een drankencentrale? Dan zijn je potentiële klanten zeker geïnteresseerd in tips over food & beer pairing.
  • Als supermarkt kan je BBQ tips mailen.
  • Een interieurwinkel zal scoren met leuke interieurtips.
  • Een elektrozaak zal veel succes oogsten met tips over het streamen van muziek, de digitale tv optimaal gebruiken of wat je bij een nieuwbouw of verbouwing allemaal moet voorzien voor de audio- en tv-bekabeling, …
  • Voor een voedingsdeskundige gezonde recepten en dieettips.

De kracht van e-nieuwsbrieven zit hem ook in het platform zelf. Als Google of Facebook morgen hun algoritmes veranderen en jij scoort lager met je website of je krijgt minder bereik op Facebook dan valt hier weinig aan te doen. Een e-maillijst is iets van jou is en kan je op elk moment gaan inzetten, ook jaren later. Vaak duurt het gewoon ook even vooraleer mensen klant worden. (Om allerlei redenen, die vaak niet eens te maken hebben met je bedrijf of product.) Dankzij e-nieuwsbrieven ben je die potentiële klanten niet “kwijt”.