fbpx

Is dit het einde van Facebook voor bedrijven?

Die vraag werd de laatste dagen door veel mensen gesteld na de recente aankondiging van Mark Zuckerberg. Is het een terechte vraag? Wij haalden onze digitale schop boven en groeven dieper in de aankondiging en het nieuws errond. Dit is wat het betekent voor de online marketing van jouw kmo.

Wat kondigde Mark Zuckerberg precies aan?

Kort samengevat: Facebook wil de menselijke connecties op Facebook verhogen en daardoor posts van bedrijven minder weergeven in de News Feed van gebruikers.

Zuckerberg legt uit dat berichten van Facebookpagina’s tegenwoordig de persoonlijke berichten overheersen. En hij wil terug naar de essentie van Facebook: de connectie tussen mensen sterker maken. Dit betekent dat Facebook berichten van vrienden en groepen hoger zal plaatsen in de News Feed dan die van bedrijfspagina’s.

Wat betekent dit voor jouw Facebook marketing?

Betekent dit dat je minder goede resultaten zal behalen met de Facebook marketing van je kmo? Neen, integendeel! Het biedt nieuwe kansen om nog gerichter te werken en nog efficiënter de juiste klanten aan te trekken via Facebook.

Concreet voorbeeld:

Facebook maakt met de nieuwe update een onderscheid tussen berichten van pagina’s die je ‘passief leest’ en berichten waarmee je een interactie opbouwt door te reageren of te liken. Met ‘passief lezen’ bedoelen we een bericht bekijken terwijl je door je tijdlijn scrolt, zonder iets meer te doen.

Sowieso heb je als bedrijf minder aan passieve lezers dan aan mensen die iets doen met je post. Dus Facebook zal dan ook minder je berichten laten zien aan die passieve lezers en voorrang geven aan mensen die je pagina echt interessant vinden. Je bereikt met je Facebook posts dus niet per se minder mensen, maar wel de juiste.

Het spreekt voor zich dat bepaalde soort posts meer interactie uitlokken en na de update nog beter zullen scoren. Bijvoorbeeld video’s, posts met échte toegevoegde waarde voor je doelgroep, het tonen van authenticiteit en de persoonlijkheid van je bedrijf, echte mensen naar voor brengen die gekend zijn in je doelgroep etc.

Het nut van de nieuwe Facebook update voor jouw kmo kort samengevat:

De nieuwe update vergt in het begin misschien een nieuwe manier van nadenken over online marketing op Facebook. Facebook posts die een echte meerwaarde bieden voor je doelgroep zullen nog meer effect hebben. Dit biedt uiteindelijk interessantere opportuniteiten dan voordien.
Je kan je budgetten en moeite nu veel efficiënter inzetten doordat je advertenties niet meer gezien worden door mensen die geen interesse hebben en je visibiliteit verschuift naar écht geïnteresseerden. Meer kans op nieuwe klanten, dus!

Wanneer wordt de update actief?

Bij Facebook is dit altijd wat moeilijk in te schatten, omdat ze dit geleidelijk uitrollen en niet wereldwijd in 1 keer. De meeste bronnen spreken over ‘enkele weken’.