fbpx

Persbericht

Primeur: eerste onderzoek in Vlaanderen naar gebruik én effectiviteit van content marketing bij kmo’s

Sociale media (Facebook) meest gebruikte kanaal en levert concrete bedrijfsresultaten op

Merchtem, 9 december 2019 – Trends en cijfermateriaal over content marketing bij grote bedrijven of in een internationale context kan je raadplegen, maar tot op heden bleven we in het ongewisse over het gebruik en de resultaten bij KMO’s in Vlaanderen. Daarom liet Content Makers, een content marketingbureau met de volle focus op KMO’s, een onderzoek uitvoeren bij 270 KMO’s in Vlaanderen en Brussel.

“De resultaten uit de ‘KMO Content Marketing Barometer’ tonen aan dat (online) content marketing aan belang wint in de marketing mix, met social media als meest gebruikte kanaal. KMO’s linken concrete bedrijfsresultaten zoals een betere merkbekendheid, meer websitetrafiek, een verhoging in het aantal leads & sales aan het gebruik van content marketing”, vertelt Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers.

Content marketing zit in de lift

De KMO-barometer voor content marketing staat op ‘mooi weer’. 

  • Iets meer dan 2 op 3 KMO’s zijn vertrouwd met het begrip content marketing en 65% past het reeds toe.
  • Van de bedrijven die het toepassen, geeft 69,5% aan dat in vergelijking met een jaar geleden hun content marketing uitgebreider en professioneler is, o.a. door een betere planning.
  • De eigen website en social media zijn de populairste kanalen om content te verspreiden. Van de respondenten die social media inzetten, communiceert 93% via Facebook, 66% via LinkedIn en 57% via Instagram met de doelgroep.

Content marketing werkt

KMO’s doen aan content marketing om verschillende redenen, met als belangrijkste:

  1. het verhogen van merkbekendheid (80% van de respondenten)
  2. het informeren van doelgroepen
  3. het aantrekken van meer websitebezoekers
  4. het opbouwen van vertrouwen
  5. het genereren van leads

 

73% van de KMO’s omschrijft het gebruik van content marketing als succesvol, niemand vindt het gebruik ervan ‘niet succesvol’. KMO’s kiezen voor gerichte content marketing om beter in te spelen op de vragen en noden van hun doelgroepen, hierdoor komen ze op de radar van potentiële kopers.

Sneller, goedkoper en langer effectief

KMO’s beoordelen content marketing als een relatief goedkoop kanaal (in vergelijking met traditionele media) dat hen toelaat om snel op de bal te spelen. De digitalisering doet de vraag naar online content marketing groeien en de vele targetmogelijkheden van o.a. social media laten toe om verschillende doelgroepen direct en persoonlijk te bereiken. Iets meer dan de helft van de KMO’s adverteert momenteel met gepubliceerde content.

De KMO’s evalueren content marketing ook als langer effectief. Het is minder vluchtig dan gewone reclame. Wie inspeelt op de zoekintenties van mensen, blijft langer vindbaar op het internet en rankt hoger in zoekrobots zoals Google of YouTube. Content marketing laat ook toe om een jongere, digitale generatie te bereiken.

Conclusie

“KMO’s behalen met content marketing concrete bedrijfsresultaten waardoor ze deze vorm van marketing meer gaan inzetten. Er zijn echter nog opportuniteiten te rapen zowel op het vlak van gebruik (35% van de ondervraagde respondenten doet niet aan content marketing) als op het vlak van professionalisering (expertise, strategie, planning, …)”, besluit Maarten Rottiers, zaakvoerder van Content Makers, een content marketingbureau met de volle focus op KMO’s.

GRATIS voor bedrijven: Onderzoek gebruik en effectiviteit content marketing bij 270 KMO’s
Download hier de ‘KMO Content Marketing Barometer’

Wie meer wil weten over dit onderzoek of content marketing wil inzetten voor sterkere bedrijfsresultaten, kan terecht bij Content Makers:

Stéphanie Baptist | +32 (0)473 32 39 09 | stephanie@content-makers.be
Kerkstraat 1 | 1785 Merchtem | België
www.content-makers.be

Over Content Makers bvba:

Content Makers ondersteunt kmo’s op het vlak van online marketing en sociale mediastrategie, contentplanning, contentcreatie (van video’s, blogs, sociale mediaposts, e-books, white papers tot e-nieuwsbrieven en e-mail automation) en adverteren op sociale media. Daarvoor hebben ze een creatief team knappe koppen met meer dan 10 jaar ervaring: content strategen, copywriters, videocrew, graphic designers, sociale mediaspecialisten, enz.

Content Makers werkt vanuit zijn kantoren in Merchtem en is actief in heel Vlaanderen.

Sinds begin 2019 heeft Content Makers ook nieuwe, sterke aandeelhouders aan boord. Propaganda nv, het grootste onafhankelijke contentmarketingagency in België dat werkt voor grote en internationale bedrijven zoals Delhaize, KBC Bank, Proximus, Toyota, Kluwer, Carrefour enz., ondersteunt de ambitie om Content Makers verder uit te bouwen tot het strafste en grootste contentmarketingbureau voor kmo’s in België.

Over het onderzoek:

Er werden 270 KMO’s in Vlaanderen en Brussel ondervraagd, met 10-250 werknemers. Onderwijs- of overheidsinstellingen werden uitgesloten.