7 tips om je evenement te promoten via Facebook marketing
Facebook marketing is de moderne manier van flyeren. Maar dan met een groter commercieel effect en een beter bereik van je ideale doelgroep. Dankzij Facebook marketing is het niet meer nodig publiciteit te maken voor je event via traditionele marketingacties zoals advertenties in boekjes en flyers.
Maar hoe pak je het aan op Facebook?
1. Stel niet uit tot morgen!
Heb je een evenement binnen enkele maanden? Dan raden wij aan om NU al te starten met het promoten van jouw evenement via Facebook marketing. De aandacht op social media is relatief kort. Je doelgroep zal jouw boodschap op Facebook een paar keer moeten zien voor ze effectief actie ondernemen.
Wat adviseren wij? Start minimaal 4 weken op voorhand met het promoten van je event op Facebook. Dat wil dus zeggen dat je zeker 8 weken op voorhand moet nadenken over hoe je dit allemaal gaat aanpakken.
2. Maak een Facebook evenementpagina aan
Maak via jouw Facebook bedrijfspagina een evenementpagina aan.
Zo kan je jouw Facebookfans alvast makkelijk en op een persoonlijke manier uitnodigen en op de hoogte houden van je evenement.
Hoe doe je dit nu precies? Ga naar je Facebook bedrijfspagina, druk op de 3 bolletjes rechtsboven en ga naar “Evenement maken”.
Vul de gegevens in van je evenement zoals de datum, de naam van het evenement, jouw website, hoe mensen eventueel tickets kunnen bekomen. Kies een leuke en sprekende omslagfoto voor het evenement.
Klaar? Dan staat je evenement online en kunnen we verder gaan met de volgende stap.
3. Nodig je contacten uit voor je evenement
Je evenement is aangemaakt? Nodig dan je al je Facebookvrienden uit!
Maar daar blijft het niet bij…
Vraag aan al je collega’s en naasten om even naar de evenement-pagina op Facebook te gaan en daar hun Facebookvrienden uit te nodigen.
Het resultaat? Je krijgt al een onmiddellijke boost in bereik op Facebook.
4. Stuur een Facebook advertentie naar je websitebezoekers
Heeft je bedrijf redelijk wat websiteverkeer?
Dan kan je dit inzetten om je evenement te promoten…
Wist je dat je via een speciaal stukje code kan zorgen dat je websitebezoekers je event te zien krijgen op Facebook?
Je herkent dit wel, je komt op een website zoals Zalando, ziet daar een mooie trui maar uiteindelijk koop je hem niet. De dag erna, zie je diezelfde trui op je Facebook. Met andere woorden een relevante advertentie in je nieuwsoverzicht.
Diezelfde techniek kan jij ook toepassen voor je evenement. Dit werkt! Want je bereikt de mensen die je bedrijf al kennen. Dat is veel beter dan online advertenties, e-nieuwsbrieven of gedrukte flyers te sturen naar mensen die je bedrijf niet of amper kennen. Het is veel moeilijker om die mensen naar je event te lokken.
Je websitebezoekers zijn allemaal mensen die al een eerste contact met je bedrijf hebben gehad. Zij zullen zich bijgevolg veel sneller inschrijven voor je evenement.
5. Adverteer naar mensen in de buurt van je evenement
Heb je een super lokaal evenement? Waarom gewoon niet adverteren naar mensen uit de buurt? Facebook marketing geeft je de mogelijkheden om je doelgroep te gaan bepalen op basis van mensen die bv. in een bepaalde gemeente wonen of onlangs in de buurt van je winkel zijn geweest.
6. Bouw spanning op in de aanloop naar je evenement
Het stopt niet bij het maken van een evenementpagina en mensen uitnodigen voor je evenement. Nee, je wilt een bepaalde spanning opbouwen tot de effectieve datum zodat mensen getriggerd worden om te komen. Hoe doe je dit? Door kleine stukjes content te gaan delen over je evenement. Een paar voorbeelden:
- Foto’s van achter de schermen, een meeting, de voorbereidingen, …
- Promovideo voor je evenement
- Voorstelling van de sprekers of producten
- Voorstelling van de acties, kortingen, degustaties, … tijdens het evenement
- …
Of je kan ook een poll maken waarmee je de interactie aangaat met de geïnteresseerden. Zoals het voorbeeld hiernaast.
7. Schakel via Facebook marketing een versnelling hoger de laatste dagen voor het evenement
De week voor het evenement ga je best ALL-IN. Wat kan je doen om het evenement nog eens in de verf te zetten?
- Advertentiebudget op Facebook verhogen zodat zeker iedereen binnen je doelgroep de boodschap nog eens krijgt.
- Vragen aan je collega’s het evenement op Facebook opnieuw te delen.
- Dagelijks nog een leuke post posten op je Facebookpagina of Facebook evenementenpagina.