Je onderneming in de kijker werken met schreeuwerige ads in folders en magazines, op social media en via e-mail: het heeft steeds minder effect. En wie vindt ongevraagde telefoontjes van verkopers, reclamespots die je favoriete tv-programma onderbreken en advertenties die je achtervolgen op allerlei webpagina’s niet storend?

Laat ons eerlijk zijn: ‘push marketing’ heeft zijn tijd gehad. Mensen kiezen zelf wel wanneer ze jou willen contacteren. En dat is precies waar ‘pull marketing’ op inzet.

Met boeiende en nuttige verhalen werk je aan de ‘know, like & trust’-factor. Mensen zoeken zelf online info en zijn vrij om je bedrijf, merk of organisatie te leren kennen. Zonder meer. Spring je in het oog en vinden de lezers jouw verhaal interessant? Dan groeit het vertrouwen en komt er stap per stap contact tot stand. En dat leidt tot een verkoop, een samenwerking, steun, een lidmaatschap of een aanbeveling aan derden.

Maar hoe bereik je dat vertrouwen?

3 slimme marketingtips

1. Deel je kennis!

Op zoek naar nuttige informatie? Dan is een verkooppraatje het laatste wat je wil horen. Deel dus geen holle slogans, maar verlicht je medemens: het verhaal achter je onderneming, inzichten en trends binnen je sector, tips & tricks, antwoorden op FAQ’s … Met andere woorden: inspireer met boeiende content. Vreemd genoeg doen de meeste ondernemers en organisaties dat face to face wel, maar in hun marketing niet.

Maak er werk van om je communicatie en dagelijkse aanpak op één lijn te krijgen. Zo creëer je een multiplicatoreffect: je investeringen brengen meer op omdat je één taal spreekt. Een verhaal dat klopt, zowel online als offline.

Wij passen de principes van content marketing al sinds 2008 succesvol toe voor onze opdrachtgevers. We weten wat werkt en wat niet, mét resultaat.

“Deel geen holle slogans, maar boeiende informatie: het verhaal achter je onderneming, inzichten en trends binnen je sector, tips & tricks, antwoorden op FAQ’s … Inspireer met boeiende content.”

2. Don’t push, but pull

Bij push-marketing ‘dringt’ een bedrijf of organisatie zijn producten of diensten op:

  • holle advertenties via social media, folders en e-mails
  • ongewenste telefoontjes
  • schreeuwerige tv- en radioreclame

Content marketing doet het omgekeerde: in plaats van ongewenste reclame naar je doelgroep te pushen, trek je mensen spontaan aan door boeiende informatie te delen (pull marketing). Het doel is dat je doelgroep met jou contact opneemt, zonder dat je jezelf opdringt en mensen stoort of irriteert.

Voor iemand beslist tot een aankoop of engagement, wordt er altijd online informatie gezocht. Wees dus zichtbaar met je vakkennis en expertise. Dat is jouw ‘online content’ en vertelt wat jouw kmo of organisatie te bieden heeft. Zo trek je mensen aan, en contacteren ze je pas wanneer ze al veel interesse hebben om klant, sympathisant of medewerker te worden.

3. Gebruik de juiste kanalen

Verspreid je content waar je doelgroep zich bevindt.
Enkele voorbeelden.

Blog op je website

Publiceer regelmatig nieuwe blogartikels op je website. Achterhaal welke vragen bij je doelgroep leven en bied op je blog een antwoord op hun vragen. Een bruisende blog is ook de perfecte manier om met je website te scoren op Google.

E-nieuwsbrief

Ook met een e-nieuwsbrief wek je veel interesse. Let wel op: ga voor 80% informatie en slechts 20% reclame, anders haken de mensen af. Zorg ook voor een sterke mailingdatabase. De respons op een mailing naar aangekochte adressen is miniem in vergelijking met die naar een database die je zelf hebt opgebouwd via lead generation.

Sociale media

Met een sterke account op Facebook, Instagram of LinkedIn blijf je top of mind bij je doelgroep. Je brengt mensen met interesse stapsgewijs dichter bij je doel, of dat nu informeren is, verkopen of engageren voor een  campagne. Dat bereik je door sterke content te publiceren op je pagina, die je gericht adverteert naar een nauwkeurig gedefinieerde doelgroep. Zo bereik je de juiste mensen optimaal.

Offline marketing

Ook offline kan content marketing jouw verhaal kracht bijzetten. Denk aan een folder met nuttige tips, of personeel dat getraind is om vooral eerst te luisteren en te informeren in plaats van meteen te overtuigen of verkopen. Ga spreken op events waarop je doelgroep aanwezig is, en organiseer webinars en workshops.

Als je hele verhaal klopt, online én offline, zal jouw doelgroep je weten te vinden, zonder dat je je toevlucht moet nemen tot agressieve verkooptechnieken. Content marketing (of ‘pull marketing’) levert vanzelf kwalitatieve leads op, waarbij de interesse voor jouw onderneming al volop leeft.

Meer tips? Download gratis de ’28 handvaten voor je strategische content aanpak’.