Op LinkedIn kon je een post tot nu toe enkel ‘liken’. Daar komt verandering in met 4 nieuwe ‘reacties’ of ‘emoji’s’. Er zijn ook geruchten over nog andere wijzigingen. Vervagen de grenzen tussen LinkedIn en Facebook & co?
Vanaf april/mei 2019 worden deze nieuwe reacties wereldwijd geleidelijk aan voor alle LinkedIn gebruikers toegankelijk gemaakt. Dit moet ervoor zorgen dat je je als gebruiker beter en sneller kan uitdrukken. LinkedIn introduceert vijf mogelijke opties om aan te tonen hoe jij ergens over denkt.
Dit doet LinkedIn op vraag van de gebruikers, vertellen ze op hun LinkedIn blog. Mensen die reageren willen namelijk meer opties om met één enkele klik duidelijk te maken wat ze ervan vinden. Schrijvers van posts daarentegen, willen graag betere inzichten over wat hun lezers denken over wat ze te vertellen hebben. Al zal er ook wel nog een andere reden spelen… LinkedIn zelf wil zo ook meer interacties genereren op zijn platform.
Wat zijn de 4 nieuwe reactie-emoji’s?
De opdeling die LinkedIn maakt, bestaat uit vijf mogelijke reacties, elk met een ander icoontje.
Interessant
De ‘interessant’- of ‘like”-knop blijft gewoon bestaan. Daar zit eigenlijk niet echt een andere logica achter dan die er al was. Je vindt iets interessant, of leuk, dus geef je de schrijver een duim omhoog. De rest van de knoppen daarentegen is wél nieuw.
Gefeliciteerd
Met deze knop druk je uit dat je een aankondiging viert, zoals een persoonlijke of professionele mijlpaal. Wanneer iemand dus een bewonderenswaardige prestatie, of bijvoorbeeld een promotie krijgt, kan je hem of haar nu feliciteren met één druk op de knop.
Medeleven
Deze reactie kan je gebruiken wanneer je iets hartverwarmend tegenkomt, iets waar je jezelf echt in kan vinden, of iets waar je echt gelukkig van wordt. In het Engels noemt men deze reactie ‘love’. Dit werd in het Nederlands vertaald naar ‘medeleven’, maar door negatieve connotatie van dit woord in het Nederlands, vermelden we toch even de originele benaming.
Verhelderend
Voor wanneer je iets tegenkomt waarvan je denkt: ‘wow, zo had ik er nog nooit over nagedacht.’ Dat is hét moment om de reactie ‘verhelderend’ te gebruiken. Een goed advies, tips en tricks of gewoon iets totaal out-of-the-box, allemaal perfect voor deze reactie.
Nieuwsgierig
En dan heb je nog die dingen die gewoon echt…je nieuwsgierigheid wekken… Er wordt een uitdagende vraag gesteld of een verbazingwekkende stelling geponeerd. Je leest iets waarover je wel meer wil weten, maar eigenlijk weet je nog niet wat je erover moet denken. Daarom dus: de nieuwsgierige emoji.
Hoe de nieuwe emoji’s gebruiken?
‘Hover’ met je cursor over de ‘like’-knop om de reacties op te roepen, en dan klik je om er een te kiezen. Op een gsm blijf je duwen op de ‘like’-knop, dan popt er een klein schermpje op waar je een reactie kan selecteren.
Nog niet elke LinkedIn gebruiker krijgt de nieuwe emoji’s te zien, ze worden vanaf april 2019 op enkele maanden tijd wereldwijd geleidelijk aan voor iedereen toegankelijk gemaakt. Zowel op desktop als in de mobiele apps.
Vervagen de grenzen tussen LinkedIn en Facebook?
LinkedIn had zich duidelijk gedifferentieerd van de andere sociale media platformen zoals Facebook en Instagram. LinkedIn voor serieuze content, Facebook, Instagram & co voor de fun. Door het gebruik van deze emoji-reacties, beginnen ze een beetje meer te lijken op Facebook & co… Al zijn de nieuwe emoticons niet helemaal dezelfde en hebben ze een andere betekenis, ze lijken er toch heel erg op.
Facebook heeft zes emoji-reacties, namelijk:
· Leuk
· Geweldig
· Grappig
· Verbluft
· Verdrietig
· Boos
Het verschil zit hem dus vooral in de aard van de reactie. Bij Facebook reageer je met een emotie, iets wat je voelt. LinkedIn trekt het iets professioneler door je geen echte emoties te geven, maar eerder emoji’s om je gedachten uit te drukken.
Naast de nieuwe reacties, gaan er geruchten dat LinkedIn met een stories-feature zou komen. Zal LinkedIn in de toekomst steeds dichter gaan aanleunen bij Facebook, Instagram & co…? We blijven het voor jou in de gaten houden! Like onze LinkedIn- en Facebook-pagina om onze nieuwe blogs en berichten te volgen.
UPDATE: Nieuw op LinkedIn: je privéconnecties uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen.