En wat we als bedrijf hieruit kunnen leren: 10 tips & tricks.

De verkiezingsuitslag van mei ’19 sloeg in als een bom. Het was een verrassing voor velen en al helemaal voor de traditionele politieke partijen.

Wat bleek?

De sociale media hadden een directe invloed op de resultaten.

De kranten stonden er vol van: de sociale media inschakelen, loont. De Morgen kopte ‘Vlaams Belang won op Facebook’. De Standaard en De Tijd schreven dat Vlaams Belang op Facebook zelfs de kroon spant op Europees vlak. VRT NWS stelt vast: “It’s the communication. CD&V heeft wel het juiste verhaal gebracht, maar is er dan weer niet in geslaagd om dat verhaal op de juiste manier bij de kiezer te brengen.”

Yes, you can!

Nu het stof van de verkiezingen is gaan liggen, vragen wij ons af welke rol de sociale media hierin precies hebben gespeeld en of je als bedrijf dezelfde tactiek kan toepassen om je slagkracht te vergroten.

Met de afgelopen meiverkiezingen in België is het belang van een goede sociale mediastrategie bij de politieke partijen echt duidelijk geworden. De digitale aanwezigheid van de politieke partijen in ons land is momenteel enorm uiteenlopend. Sommige partijen zetten hier uitvoerig op in, anderen laten het bijna links liggen. De les was hard voor de verliezende partijen. Want wie met een professionele sociale mediastrategie uitpakte, kaapte de winst weg. Dat geldt voor de politiek, maar evengoed voor de bedrijfswereld. Eén ding werd dan ook duidelijk: sociale media zijn niet meer weg te denken uit een geslaagde communicatiestrategie. Want het is daar dat de strijd kan gewonnen of verloren worden.

De trend komt overwaaien uit de VS. Daar was het gamechanger Obama, die in 2008 als eerste politicus de sociale media een prominente plaats gaf in zijn winnende strategie. Het legde hem geen windeieren. In 2012 herhaalde hij zijn succes en verlengde hij zijn presidentschap. De toon was gezet en vele anderen na hem volgden: van Trump tot Macron.

Wat kan je hier als bedrijf van leren?

Kan je door een effectieve sociale mediastrategie je concurrenten te slim af zijn? Yes you can! We verzamelden 10 tips & tricks.

1. Blijf je concurrenten een stapje voor

Het leven is aan de “rappen”. En dat geldt ook voor je sociale mediastrategie. Want wie sneller en proactiever een professionele sociale mediastrategie uitrolt dan zijn concurrenten, zal marktaandeel winnen.

2. Meer is niet altijd beter

Kwantiteit is niet per se kwaliteit. Het is niet omdat je een groot budget besteedt aan sociale media, veel posts publiceert en veel likes krijgt, dat je ook meer impact hebt. Het zit ‘m in de efficiëntie van je aanpak en het bereiken en tot actie aanzetten van jouw doelgroep.

3. Een strategische aanpak loont

Neem de tijd om eerst je doelstellingen, de usp’s voor de verschillende doelgroepen, de kanalen (online én offline) etc. vast te leggen. Bepaal het verhaal dat je wil vertellen en vertaal dat in een overkoepelende marketingstrategie. Stel je hierbij de vraag waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrenten en maak dit heel erg concreet en behapbaar voor je doelgroep. Giet dit alles in een samenhangende boodschap.

4. Communiceer op maat

Niet elke doelgroep is hetzelfde. Om succes te hebben, kan je niet één boodschap uitsturen naar “iedereen”. Je moet segmenteren per doelgroep, net zoals de succesvolle politieke partijen doen. Elke doelgroep heeft andere behoeften en interesses. Als je daarop inspeelt op een herkenbare manier, maak je een groot verschil.

5. Emoties scoren

Social media draaien op emoties. We hebben geleerd om op gevoel te beslissen. En hierbij geven emoties vaak de doorslag. Sterkere en scherpere emoties scoren beter. En ze doen het automatisch ook beter in de algoritmes op sociale media. Hoe kan je als bedrijf hierop inspelen? De mogelijkheden zijn eindeloos… Durf bijvoorbeeld een standpunt in te nemen over trends in je sector. Laat klanten in een videotestimonial aan het woord over de ervaringen met je bedrijf. Of gun een blik achter de schermen van je firma en toon de medewerkers die aan het werk zijn. Durf grappig en gevat te zijn.

6. Hapklare content

Deel het grote verhaal dat je wil brengen op in kleine, hapklare brokken. Maak bijvoorbeeld een visual met één sterke slagzin op, of een video van 5 tot 10 seconden. De overkoepelende boodschap in geuren en kleuren aan “iedereen” vertellen, werkt minder goed dan gefaseerd in kleinere delen te communiceren. Hier vind je enkele voorbeelden van hoe wij dat bij Content Makers doen.

7. Stap voor stap

De mensen die je hapklare stukjes (zie vorige tip) hebben bekeken, stuur je via advertising op sociale media gerichtere of diepgaandere info, bijvoorbeeld een langer artikel, een uitgebreide video of een commercieel aanbod. Op die manier zal je naar de “echte” potentiële klanten je aanbod uitdiepen en in de verf zetten. Zo neem je je doelgroep mee in je verhaal en maak je stap per stap van een vreemde een klant.

8. Gericht adverteren op sociale media

Facebook, Instagram & co weten heel erg veel over hun gebruikers. Dit betekent dat je als bedrijf ook heel gericht en gesegmenteerd de juiste doelgroepen kan bereiken. Door te adverteren op de sociale media worden je posts getoond aan mensen met bepaalde interesses, in een bepaalde leeftijdsgroep of regio, aan mensen die een bepaald gedrag vertonen of eerder al contact hadden met jouw bedrijf (“remarketing”). De advertentiemogelijkheden gaan heel erg breed, uiteraard helemaal GDPR conform.

9. Timing is alles

Zorg ervoor dat jouw boodschap op het juiste moment, op het juiste kanaal, bij de juiste persoon terechtkomt. Je sociale media posts moeten relevant en actueel zijn, want anders worden ze niet opgemerkt.

10. Omring je met de juiste mensen

Met trends die in sneltreinvaart komen en gaan, is het permanent uitbouwen en bijsturen van je online communicatie een absolute must. Als kleine en middelgrote organisatie is het niet evident om een professionele sociale mediastrategie helemaal intern vorm te geven en uit te voeren. Roep daarom de hulp in van een marketingbureau om je interne “blinde vlekken” op te vullen!

Samen onze schouders zetten onder je sociale mediastrategie?

Het is ons vak om je als kmo hiermee bij te staan, je blinde vlekken op te vullen en je off- en online communicatie naar de next level te brengen. Zelfs al beschik je niet over een megabudget. Wil je vrijblijvend wat meer info of heb je nog vragen? Boek hier je afspraak!