Scoor op je sociale media met deze 7 tips
De sociale media zijn een goede manier om top of mind te blijven bij je doelgroep en potentiële klanten stap per stap dichter te brengen bij de gewenste commerciële en communicatiedoelen.
Maar: het werkt niet als je “zomaar” wat post. De voorbereiding, de sociale media strategie en het content plan zijn cruciaal om te scoren op je sociale media.
7 tips voor méér impact met je social media
1. Deel je expertise
Zet de expertise die je bedrijf gedurende jaren heeft opgebouwd online in de verf! Deel tips & tricks over je producten/diensten, bespreek trends in je sector, beantwoord veel gestelde vragen van je klanten, …
Voor jou zijn sommige zaken misschien evident, maar je doelgroep zal je dankbaar zijn voor die deskundige informatie. Pas wanneer je als bedrijf toont dat je veel expertise in huis hebt, zal het vertrouwen van je huidige klanten groeien en maak je nieuwe klanten via je sociale media. Dat is iets helemaal anders dan pure reclame te verspreiden, dat zijn mensen beu.
2. Maak het persoonlijk
Geef je onderneming een eigen gezicht. Mensen kiezen voor een product of dienst op basis van de identiteit van een bedrijf. Zonder persoonlijke klik geen verkoop. Laat bijvoorbeeld de zaakvoerder, een medewerker of een klant aan het woord.
Of heb je binnenkort een bedrijfsevent gepland? Doe hier iets mee! Neem foto’s of maak een video, die je daarna kan inzetten in je commerciële communicatie.
3. Denk visueel
Uit onderzoek blijkt dat video op Facebook maar liefst drie keer zoveel engagement oplevert als tekst. Met één video kan je op Facebook makkelijk 5.000 tot 15.000 mensen uit je doelgroep bereiken.
Deel je een lange tekst? Wissel die dan af met relevante afbeeldingen. In dit artikel vind je meer tips voor het optimaliseren van je visuele content.
4. De juiste post op het juiste kanaal
Je bedrijf hoeft écht niet op alle sociale media actief te zijn. Focus op die kanalen waar jouw doelgroep het meest aanwezig is. Maak wel voor elk kanaal de juiste posts! Facebook is heel geschikt voor foto’s en video’s. LinkedIn is dan weer hét kanaal om bedrijven te bereiken met meer serieuze info. Voor onze klant DGI (bedrijfsvastgoed) zorgen we via LinkedIn voor meer bekendheid bij hun prospects, de boodschap werd zelfs opgepikt door Het Laatste Nieuws.
5. Verlies je doel niet uit het oog
Je wil met je social media een vooraf bepaald commercieel doel bereiken. Voeg dus een motiverende call-to-action aan je posts toe. Laat mensen contact opnemen, inschrijven op je e-nieuwsbrief,… Breng ze een stapje dichter bij de gewenste commerciële en communicatiedoelen.
6. Maak een planning
Veel social media kanalen sterven een stille dood omdat de beheerders er te weinig tijd voor hebben. Kies daarom een post frequentie die realistisch is en maak je posts ruim op voorhand. Een social media kalender en software om de posts op voorhand in te plannen, zijn handige hulpmiddelen.
7. Doe beroep op externen
Er verandert zoveel op korte tijd. Het is specialistenwerk geworden. Hebben jullie zelf te weinig tijd en kennis om jullie online marketing te professionaliseren, doe dan beroep op een online marketing bureau om een deel van het werk over te nemen.