fbpx

Opvallen met schreeuwerige reclame in folders, sociale media posts en e-mails heeft steeds minder effect. Ook ongewenste telefoontjes van verkopers of reclame die je favoriete tv-programma onderbreekt, zijn erg storend.

Opvallen en verkopen via deze traditionele, opdringerige, push marketing werkt steeds minder. Mensen willen zelf ‘in control’ zijn. Ze willen zelf kiezen wanneer ze je bedrijf contacteren.

Dat is precies wat ‘pull marketing’ doet via de ‘know, like & trust’-factor. Mensen gaan online zelf info zoeken en willen je bedrijf of merk eerst leren kennen zonder te kopen. Pas als ze het leuk en interessant vinden kan het vertrouwen groeien en komt er stap per stap een verkoop tot stand.

Maar hoe zorg je als kmo voor dat vertrouwen?

3 tips om zonder opdringerige reclame op te vallen

1. Gratis kennis delen (‘content marketing’) in plaats van opdringerige reclame

Wie bel jij het liefst voor een offerte? Mensen die altijd een verkooppraatje afsteken of mensen die laten zien dat ze kaas hebben gegeten van de oplossing of het product dat je zoekt? Dat laatste waarschijnlijk?

Deel dus in plaats van reclame of holle slogans boeiende informatie: trends, tips & tricks, inspiratie, FAQ … Content marketing dus. Vreemd genoeg doen de meeste kmo’s dat in hun face-to-facecontacten met potentiële klanten wél al, maar in hun marketing niet. Het komt er dus op aan de marketing en de dagdagelijkse aanpak op één lijn te krijgen. Zo creëer je een multiplicatoreffect: je marketinginvesteringen brengen veel meer op omdat je één taal spreekt, zowel online als offline.

Wij passen de principes van content marketing al sinds 2008 succesvol toe voor onze klanten. Wij weten intussen heel goed wat werkt en wat niet, mét resultaat.

“Deel in plaats van holle slogans boeiende informatie: trends, tips & tricks, inspiratie, FAQ …
Content marketing dus in plaats van reclame.”

2.Don’t push, but pull

Bij push-marketing ‘dringt’ een bedrijf zijn producten of diensten op:

  • schreeuwerige reclame op sociale media, in folders en e-mails
  • ongewenste telefoontjes van een verkoper
  • tv-reclame

Content marketing is het omgekeerde: in plaats van ongewenste reclame naar je klanten te pushen, trek je klanten aan door boeiende informatie te delen (pull marketing). Het doel is dat je doelgroep met jouw bedrijf contact opneemt, en niet dat je je bedrijf opdringt en je doelgroep gaat storen of irriteren.

Vooraleer mensen tot een aankoop overgaan, zoeken ze altijd online info op. Het is daarom als kmo enorm belangrijk om online zichtbaar te zijn en nuttige informatie over je vak en expertise te verspreiden (zogenaamde ‘content’). Zo weten ze perfect wat jouw kmo te bieden heeft. Een énorme tijdswinst om een klant binnen te halen. Je trekt vanzelf geïnteresseerden aan die voor 90% klaar zijn om klant te worden.

Meer tips? Download gratis de ’28 handvaten voor je strategische content aanpak’.

3.Gebruik de juiste kanalen

Verspreid je content waar je doelgroep vertoeft. Enkele voorbeelden.

Blog op je website

Publiceer regelmatig nieuwe blogs op je website. Probeer exact te weten te komen met welke vragen je potentiële klanten zitten en bied via blogs een antwoord op hun vragen. Bloggen is ook de perfecte manier om met je website hoog te scoren in Google.

E-nieuwsbrief

Ook met een e-nieuwsbrief kan je potentiële klanten aantrekken. Let wel op: ga voor 80% informatie en slechts 20% reclame, anders haken mensen af. Zorg ook voor een goede mailingdatabase. Aangekochte adressen hebben een veel slechtere ROI dan een database die je zelf hebt opgebouwd via lead generation.

Sociale media

De sociale media zijn een goede manier om top of mind te blijven bij je doelgroep en potentiële klanten stap per stap dichter te brengen bij de gewenste commerciële en communicatiedoelen. Door een combinatie van organisch bereik en gerichte advertising.

Offline marketing

Er zijn ook heel wat offline manieren om je content of pull marketing kracht bij te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een folder met nuttige tips. Of verkopers die getraind zijn om in de eerste plaats te luisteren en te informeren en pas daarna te verkopen. Ga spreken op evenementen waar je doelgroep aanwezig is of organiseer workshops.

Als je hele verhaal klopt, online én offline, zal jouw doelgroep je weten te vinden, zonder dat je je toevlucht moet nemen tot agressieve verkooptechnieken. Content marketing (of ‘pull marketing’) levert vanzelf zeer kwalitatieve leads op die voor 90% klaar zijn om klant te worden.