Influencer worden: het is de droom van vele tieners. Duizenden online volgers die naar jou kijken voor stijladvies, merken die met je willen samenwerken, trips naar het buitenland voor fotoshoots … Het fenomeen zit in de lift, want vandaag bereik je via social media steeds meer mensen en product placement door een influencer komt authentieker over dan opdringerige reclame. Onze stagiaire Melanie Canoot werd samen met haar zus ‘ontdekt’ op Instagram. Vier jaar later hebben ze met het account Mocean_ 175 000 volgers en een uitgebreid arsenaal aan opdrachtgevers. Dit is haar verhaal.

Influencer, hoe word je dat?

Natacha en Melanie Canoot rolden op een heel spontane manier in het wereldje van de influencers met hun account @mocean_. De explosieve groei van hun account hadden ze nooit gepland. Wat ze wel van kleins af aan deelden, was liefde voor de camera. Met hun gedeelde Instagram-account wilden ze dan ook graag foto’s delen met hun vrienden. Maar al snel werden ze gevolgd door mensen buiten de vriendenkring. Na zo’n 4 maanden stond de teller op 800 volgers. En toen werden de zusjes aangesproken door een pr-bureau voor influencers. De eerste samenwerking met een merk werd een feit.

Sneeuwbaleffect

En ja, na het eerste contract volgden er heel snel ook andere. Een merk waarmee je in zee gaat, bouwt namelijk actief mee aan het aantal volgers van je account, waardoor je exponentieel ook meer wordt opgemerkt door andere volgers én merken. Het is een sneeuwbaleffect.

Via berichtjes op Instagram en via mail ontvingen de zussen steeds meer voorstellen van diverse merken. Ze kregen een briefing over waar het merk voor staat, waarom ze jou een goede match vinden, wat ze van je verwachten en wat je ervoor als vergoeding ontvangt.

En wat verwachten ze dan zoal? Heel concrete beeldverhaaltjes. Een ‘unboxing story’ van de kledingstukken bijvoorbeeld, waardoor de kijker kan zien hoe fijn het is om een ontvangen doos met nieuwe kledingstukken open te maken. En natuurlijk heel wat posts waarop je de kledingstukken goed zichtbaar in beeld brengt door ze op een coole manier en in een leuke setting te dragen. Daarbij moet je dan steeds het merk taggen én de juiste hashtags gebruiken.

Afhankelijk van de grootte van het merk én van de influencer, worden vergoedingen betaald in natura of als geldsom. Vergoedingen in natura? Dat zijn gratis producten, perstrips, cadeaubonnen, evenementen, fotoshoots, … En geld? Dat gaat dan om een vast afgesproken bedrag of een deel van de winst dat het merk door de samenwerking maakt. Het doel is altijd een win-winsituatie. Melanie: “In het begin wil je op elke samenwerking ingaan. Je voelt je vereerd en wil gratis producten ontvangen of extra geld verdienen. Maar let op. Als het merk niet 100% bij je past, val je online al snel door de mand. En alles staat of valt met je geloofwaardigheid.”

Denk je een perfecte match met een merk te hebben gevonden? Dan contacteer je hen best zelf even contacteren voor een mogelijke samenwerking.

Melanie: “In het begin wil je op elke samenwerking ingaan. Maar let op. Als het merk niet 100% bij je past, val je online toch snel door de mand. En alles staat of valt met je geloofwaardigheid. “

Je kan jezelf ook registreren als influencer op online platforms die gespecialiseerd zijn in influencer marketing zoals Influo en Influentials. Dan wordt je opgenomen in hun database. De minimale vereisten zijn het hebben van een bepaald aantal volgers, een authentieke uitstraling, een eigen niche, … Ben je geaccepteerd op het platform? Dan krijg je toegang tot een lijst van diverse merken die op zoek zijn naar influencers voor specifieke campagnes. Die lijst wordt dagelijks geüpdatet. Stel je pitch op en overtuig het merk waarom jij dé geknipte influencer bent voor de campagne, en duimen maar!

Inspireren, niet beïnvloeden.

Nogal wat tieners begeren de titel van ‘influencer’. Toch worden Natacha en Melanie er niet zo graag mee aangesproken. Ze zien zichzelf eerder als content creators. Melanie: “Influencen betekent letterlijk ‘beïnvloeden’. Dat is niet wat we voor ogen hebben op Instagram. We willen onze volgers inspireren, helpen en vooral: entertainen.”

Even omkleden op het toilet

Influencers lijden een glamorous leven? Ja hoor. Elke dag krijgen ze een aantal pr-pakjes in de bus, ze worden uitgenodigd op exclusieve evenementen, maken perstrips naar het buitenland, doen soms ook professionele fotoshoots … En daarbij wordt alles piekfijn voor hen geregeld. Maar toch is het leven van een influencer niet alleen maar glam.

Wat vind je bijvoorbeeld van strakke deadlines, die soms je hele dag in beslag nemen? Of rondhossen met een koffer vol kleren door de straten van Brussel, van de ene fotolocatie naar de andere, waarbij je kledingwissels gebeuren op openbare toiletten?

Het leven zoals het is … met 175 000 volgers

Een influencer heeft een job zonder vaste werkuren. Overdag moet je mails beantwoorden, content plannen en shooten, meetings houden met (mogelijke) klanten en je boekhouding doen. En ‘s avonds onderhoud je de conversatie met je volgers en moet je opdagen op netwerkevents. Vandaag eens een dagje niets doen en digitaal detoxen nadat je gelanceerd bent? Vergeet het maar. Tja, net zoals elke zelfstandige, in feite.

Melanie: “Influencen betekend letterlijk ‘beïnvloeden’. Maar we willen onze volgers vooral inspireren, helpen en vooral: entertainen.”

En jaaaaa natuurlijk is het fijn, al die gratis producten. Maar je bereikt wel een opslaglimiet. En dan ga je niet even op tweedehands.be met al die spullen. Want een influencer die niet achter zijn producten staat, die is toch niet geloofwaardig?

Vertrouw ook niet té hard op de opdrachten, want werkzekerheid vind je niet in die markt. De ene maand haal je veel contractjes binnen, of die ene grote vis, maar de volgende maand blijft het even makkelijk stil en verdien je er nauwelijks iets mee. Dat weet je nooit op voorhand.

Het succesrecept van Mocean

Zelf influencer worden? Melanie biedt je van harte haar tips en tricks!

Tip 1: Be yourself. Instagram zit tot de nok vol! Wees dus vooral origineel, zonder jezelf te verliezen. Stel jezelf de vraag: waarom zouden mensen mij moeten volgen, tussen die honderden andere accounts? Wat maakt mij uniek?

Tip 2: Poseren kan je leren. Bewaar foto’s van andere Instagramgebruikers die leuke poses aannemen en pas ze zelf toe bij je volgende fotoshoot. Op een nieuwe locatie en met een andere outfit, blaas je die pose een volledig nieuw leven in. Met heel leuke foto’s als resultaat!

Tip 3: Start with a stash. Een gouden tip! Leg eerst een voorraad foto’s aan, voor je je account lanceert. Zo hoef je jezelf niet achterna te hollen om toch maar niet zonder foto’s te vallen, eenmaal je begint te posten. 

Vooral in het begin moet je heel aanwezig zijn op Instagram om je bereik te boosten en te laten zien wat je in mars hebt. Mocean postte in het begin dagelijks nieuwe content, en kwaliteit staat daarbij altijd voorop. Een goed voorbereide man of vrouw is er dus 2 waard. 

Tip 4: Hashtags are your friends. Bedenk één hashtag die perfect bij jou past. Welke posts staan bovenaan de lijst onder die hashtag? Analyseer meteen alle hashtags die bij deze post verschijnen. Zijn die ook bij jou van toepassing? Dan neem je ze vanaf nu natuurlijk mee op in je posts. 

Extra tip: Stel zeker 3 combinaties hashtags op, zodat je kan afwisselen bij het posten. Instagram straft namelijk accounts af die steeds dezelfde hashtags gebruiken. Dat wordt gezien als spam. 

Tip 5: Stay top of mind. Onderhoud de relatie met je volgers. Dat is minstens even belangrijker als veel volgers hebben. Niet-geëngageerde volgers brengen namelijk weinig meerwaarde.

Tip 6: Patience with all things. Geen enkel succes voltrekt zich van de ene dag op de andere. Focus je niet op likes en followers, maar op plezier hebben en content te maken waar jij trots op bent. Dan zal de rest wel volgen!

Lees ook: Influencer marketing voor kmo’s en organisaties: 5 tips