Wat is content marketing juist, en waarin verschilt het van pure reclame? Kort gezegd: content marketing is op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct je product of dienst aan te prijzen. Je biedt als organisatie waardevolle informatie waarmee je je doelgroep helpt betere keuzes te maken of meer uit je product of dienst te halen.
Communicatiespecialist Koen Peeters schreef op bloovi.be een zeer interessant artikel over het nut van content marketing. De highlights op een rij:
1. Omdat content marketing opbrengt
De grootste return bij een goed contentprogramma krijg je in de vorm van brand awareness en lead generation bij een welomschreven doelgroep. Elk bedrijf wil goede leads. Spreek vooraf af hoe je samen met sales leads gaat kwalificeren en opvolgen. Engagement is een bonus als je je doelgroep bij je contentontwikkeling betrekt. Denk aan ebooks, blogposts, white papers, case studies, onderzoeken, … In een volgende stap kan je met je doelgroep aan community building doen.
2. Google houdt van originele content
Om goed te scoren in Google heeft je site originele content nodig. De beste SEO bestaat uit originele content schrijven en daarbij vaak gebruikte zoektermen gebruiken in titels en copy.
3. We leven in een hulpeconomie
Mensen zoeken online info als ze iets willen: schoenen, een smartphone, maar ook B2B-diensten. B2B is misschien nog meer dan B2C een people’s business. Wie mensen kan verder helpen met de juiste content in elke fase van hun aankoopproces zal het meest succesvol zijn. Wie ga je bellen voor een offerte? Mensen die altijd een sales pitch afsteken of mensen die laten zien dat ze kaas hebben gegeten van de oplossing of het product dat je zoekt?
4. Opiniemakers krijgen meer aandacht in (sociale) media
Wie vaak originele content produceert en deelt, heeft meer kans om als expert te worden gevraagd door de media. Goede content levert vaak ook betere PR op dan content van het meer corporate type.
5. De concurrentie doet ook stevig aan content marketing
Je bedrijf wil toch niet onderdoen? Natuurlijk niet… je wil laten zien dat jouw bedrijf het beter kan.